Next: About this document
Up: No Title
Previous: No Title
- Onko mahdollista, että tietokoneen muistiavaruus
(so. osoitekentän pituuden sallima muistipaikkojen
enimmäismäärä) olisi isompi kuin
tietokoneessa todella olevan keskusmuistin määrä?
Mitä hyötyä tällaisesta järjestelystä voisi olla?
- Käännä seuraava konekieliohjelma binäärikoodiksi
luennolla esitettyä kooditaulukkoa käyttäen ja sijoita
se luennolla tarkastellun hyvin pienen tietokoneen
muistiin. Mitä ohjelma tekee?
20: LOAD 30
21: SUB 25
22: JMPZ 24
23: JUMP 21
24: HALT
25: vakio 1
(Kopiot luentokalvoista löytyvät MaD-rakennuksen 2. kerroksen
aulapöydän mapista sekä kurssin WWW-sivuilta.) - Kuvaile vaiheittain, miten luennolla tarkasteltu hyvin
pieni tietokone suorittaa muistipaikkaan 10 tallennetun
käskyn "ADD 100", kun käskyn suorituksen alkaessa akussa
on arvo 1 ja muistipaikassa 100 arvo 2.
- Esitä, miten JUMP-käsky toteutettaisiin luennolla tarkastellun
hyvin pienen tietokoneen keskusyksikössä. (Vihje:
JUMP-käsky muistuttaa luennolla esimerkkinä tarkasteltua
LOAD-käskyä: LOAD-käskyssä rekisterin MDR sisältö siirretään
rekisteriin AC, JUMP-käskyssä rekisteriin PC.
Suunnittele rekisterien ohjauslogiikka,
joka LOAD-käskyyn liittyvällä ohjaussignaalilla ohjaa ALU:n
tuloslinjalla olevan datan rekisteriin AC ja JUMP-käskyyn
liittyvällä ohjaussignaalilla rekisteriin PC.)
- Esitä, miten luennolla tarkastellun hyvin pienen tietokoneen
keskusyksikössä toteutettaisiin STORE-käsky. (Vihje:
Sama kuin edellä: STORE-käskyssä rekisterin AC sisältö siirretään
rekisteriin MDR.)
Muistutus 1: Lokakuun viimeisellä viikolla (26.-30.10.)
ei ole luentoja, eikä seuraavalla viikolla (2.-6.11.) demoja.
Muistutus 2: Kurssin lopputentti on alkuperäisen
opetusohjelman mukaisesti keskiviikkona 2.12. (Kurssin ensimmäisellä
luennolla suunniteltu tentin siirto keskiviikkoon 9.12. ei onnistunut.)
Pekka Orponen
Thu Oct 15 17:04:05 EET DST 1998