Metafora elokuvakielen ja kognition välitilana

Pia Tikka

Elomedia-tutkijakoulu

 

Kielellinen ja visuaalinen kognitio asetetaan usein vastakkain. Esitykseni pyrkii hakemaan keskusteluyhteyttä tämän polariteetin välille. Oletan, että kaikki inhimillinen vuorovaikutus perustuu kehollisuuden ja sen ilmentämän toiminnallisuuden kautta kehkeytyneisiin ilmaisun struktuureihin, joiden taustalla on yhteinen tekijä: metafora.

Metafora on esityksessäni käsitetty laajuudessa, jossa George Lakoffin ja Mark Johnsonin yhteistyön myötä – mm. Metaphors we live by (1980) ja Philosophy in the Flesh (1999) – syntynyt näkemys ihmisen ymmärtämisen ja ajattelun metaforisuudesta sen esittää. Lakoffin ja Johnsonin kokemusperäisessä realismissa metafora ei ole marginaalinen lingvistiikan ilmiö vaan elimellinen osa arkipäiväistä merkityksen muodostusta, joka kattaa koko inhimillisen kokemusmaailman.

Pohdin metaforaa välitilana (entre-deux) tai kosketuspintana kahden erilaisen ilmaisumuodon välillä. Välitila viittaa Lakoffin ja Johnsonin taustalla vaikuttavaan Maurice Merleau-Pontyn (1945) filosofiaan kehollisen mielen tilallisesta, ajallisesta ja emotionaalisesta olemuksesta. Myös Fransisco Varela (1991) palaa tähän näkemyksessään välitilasta kokemuksen ja ymmärtämisen prosessina (enactive mind). Ekologista perspektiiviä täydentää tietoisuuden ja emootion kehollista alkuperää tutkivan Antonio Damasion (1999) neurofenomenologia.

Esitykseni näkökulma on elokuvan tekijöiden näkökulma, mutta kysymyksenasettelut voidaan nähdä kääntäen analogisina kuvan katsojan kokemukselle. Miten työryhmän kesken kuvaillaan yksityisessä mielessä ilmenevää dynaamista hahmoa, ennakoivaa mielikuvaa, toteutettavasta kuvatapahtumasta? Miten metaforinen ymmärtäminen ilmenee "tietona", joka muokkaa toimintaskeemoja? Käsitteiden ja käsitteistämisen rakenteet ovat yhteisiä. Oletan, että yhteisöllisessä ymmärretyksi tulemisen prosessissa kehollisesta kokemuskentästä nouseva metafora toimii välittäjänä audiovisuaalisen ja sanallisen kuvailun välillä.

Metafora välitilana muodostaa peruspilarin elokuvarajausta käsittelevässä väitöstyössäni.

Kirjallisuus:

Damasio, Antonio (1999):
Tapahtumisen tunne: Miten tietoisuus syntyy. Terra Cognita.Helsinki.
Johnson, Mark (1987):
The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. University of Chicago Press.
Lakoff, George ja Johnson, Mark (1999):
Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and its's Challenge to Western Thought. Basic Books, New York.
Lakoff, George ja Johnson, Mark (1980):
Metaphors We Live By. University of Chicago Press.
Lakoff, George (1986):
Women, fire, and dangerous things: what categories reveal about the mind. Chicago: University of Chicago Press.
Merleau-Ponty, M. (1945/1962):
Phenomenology of Perception. Routledge and Kegan Paul, London.
Varela, F.; Thompson, E.; Rosch, E. (1991):
Embodied mind: Cognitive science and human experience. MIT Press, Cambridge, MA.