Kirjallisuutta
Oman kirjahyllyni lopputyöoppaita:
- Tutkimusraportin kirjoittamisen opas.
Kauranen Ilkka, Ropponen Pasi, Aaltonen Mika.
Opintotoimisto, TKK. Otaniemi 1993. Hinta n. 60 mk.
113 s.
- Kirjoitettu teekkareille dippatyön tekemistä
varten. Sisällys: Johdanto. Tutkimusaiheen valitseminen.
Yleisiä vihjeitä tutkimusraportin kirjoittajalle.
Tutkimusraportin jäsentely. Tieteellisten
artikkeleiden kirjoittamista koskevia erityisnäkökohtia.
Eri opinnäytetyöt: D, L, T.
Kirjoittamista koskevia suosituksia.
Lähteiden käyttö ja merkitseminen.
Tutkimusraportin kielen valinta ja kielentarkistus.
Raportin viimeistelyn tarkistuslista.
- Teknisen kirjoituksen laatiminen. Tirronen Kerttu.
Suoment teknillinen seura. Helsinki 1987. 89 s. Hinta n. 48 mk.
- Suunnattu teekkareille ja insinööreille.
- Tee gradu! Graduntekijän selviytymisopas.
Ekholm Kai. Jyväskylän yliopiston kirjasto, Teknolit Oy.
Saarijärven Offset 1997. 61 s. Hinta n. 78 mk.
- Suunnattu lipastomaailmaan.
Harjoituskirjamainen lähestymistapa, samantyyppinen
kuin kaksi edellistä. Kevyt, mutta
ehkä juuri keskittyykin avainasioihin.
Sisältää disketin, jossa tekstipohjia Wördiin.
- Opinnäyte luovasti. Kehittämis- ja tutkimustyön opas.
Hakala Juha T. Gaudeamus. Tampere 1998. 176 s. Hinta n. 100 mk.
- Suunnattu ammattikorkeakoululaisille. Paksu kirja: keskitytään
lähinnä kirjoittamisen ja tutkimisen taustaprosesseihin.
Aiheen ideointi, valinta, luovuustekijät, itsensä kehittäminen -
taivaslinnoja rakennellaan.
- Opinnäytteen ohjaaminen.
- Ohjaajan näkökulmasta.
- Diplomityöohje/Tuta, TKK
- Tällä hetkellä Minna Takalan versio, uusi tulossa
syksyllä 1998
- Diplomityöohje/Heikki Saikkonen, TKO-labra, TKK
- Ohjelmistotekniikan osalta ohjeistusta
- Kirjoituksen laatiminen
- kirjasta Datan käsittely, Hannu Karttunen, CSC
Dippatyöseminaarit:
Webbilinkkejä:
Matti Lappalaisen lista 13.5.1998 opiskelijaportfolioista:
- Heikkilä, J. & Aho, S. (toim.) 1995. Muutosagenttiopettaja.
Luovuuden irtiotto.
Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan
julkaisusarja B:48. - sis. mm.
artikkelin opiskelijaportfolion käytöstä okl:ssa P: 02 333 8809
- Jalava, J., Lehtinen, E. & Palonen, T. 1997. Opsista hops -
käsikirja ja juonnettu
kirjallisuusluettelo oppimisen ohjaajalle. Turun yliopisto.
Täydennyskoulutuskeskus. Turku: Painosalama Oy. - ops:in erilaiset
mahdollisuudet P: 02 333 6280
- Kaartinen, V. 1996. Aktiivinen oppiminen -
lukijaksi ja äidinkielen opettajaksi.
- Annales Universitatis Turkuensis. Sarja C: 130.
Turku: Painosalama OY. -
Vuokon väitöskirja, sis. pohdintaa myös pofoista
- Lappalainen, M. (toim.) 1997. Opetus, oppiminen ja
arviointi. Turun yliopiston
opetuksen ja oppimisen arviointijärjestelmän rakentaminen.
Turun yliopisto.
- Hallintoviraston julkaisusarja 4/97. - teoreettista
pohdintaa ja käytännön
esimerkkejä pofo(kin) käyttämisestä P: 02 333 6666,
unipaps@utu.fi, hinta 85 mk
Tytti Tenhulan lista 15.5.1998 (osa teksteistä
suljetussa WWW-ympäristössä):
- Fredriksson, P. 1997 Portfoliosta näkökulmia omaan opettajuuteen ja
taiteilijuuteen. Peda-forum. Korkeakoulupedagoginen tiedotuslehti 2, 23 - 24.
- Himanen, R. 1997. "Ur askan med blågula vingar" - projektiportfolio ruotsin
kurssilla. Peda-forum. Korkeakoulupedagoginen tiedotuslehti 2, 18 - 20.
- Karjalainen, A. 1998. Portfoliotentti. Julkaisematon koulutusmateriaali.
- Karjalainen, A. & Kemppainen, T. 1994. Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä. Ohjeita
ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen. Korkeakoulupedagogiikan
perusmateriaali 1. Oulun yliopisto. Monistus- ja kuvakeskus.
- Kaukiainen, A., Aalto, P., Lappalainen, M. & Lindberg, J. 1995. Kasvokkain.
Palautteen antaminen oppijalle. AINO-projektin oppimateriaaleja. Turun
yliopisto. Täydennyskoulutuskeskus. A 34.
- Kupila, P. 1997. Portfolio prosessina ja itsearvioinnin tukena. Peda-forum.
Korkeakoulupedagoginen tiedotuslehti 2, 15 - 17.
- Kyngäs, H. & Tenhula, T. 1997. Miksi opiskelen? - Kokemuksia portfoliotyöstä
hoitotieteessä. Peda-forum. Korkeakoulupedagoginen tiedotuslehti 2, 12 - 14.
- Lievonen, K. & Manninen, K. 1995. Portfolio - oppimiskansio vai näytesalkku
opettajankoulutuksessa? Miten kasvatustieteellistä portfoliota hyödynnettiin
päättöharjoittelijan ammatillisen kasvun ja reflektoinnin tukena Hämeenlinnan
opettajankoulutuslaitoksessa keväällä 1994. Projektitutkielma. Tampereen
yliopisto. Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos.
- Pollari, P. 1994. Portfolio. Opiskelun ja arvioinnin dokumentti. Tempus 5. 29 -
31.
- Portfolio arvioinnin ja oppimisen tukena. 1994. Linnakylä, P., Pollari, P. &
Takala, S. (toim.) Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos.
- Portfolion monet mahdollisuudet. 1996. Pollari, P., Kankaanranta, M. &
Linnakylä, P. (toim.) Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos.
Jyväskylä: Kopi-Jyvä.
- Pulkkinen L. & Sormunen, K. 1996. Portfoliotoimintaan ohjaaminen. Teoksessa
Tella, S. (toim.) Nautinnon lähteillä. Aineen opettaminen ja luovuus.
Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 2.2.1996. Helsingin yliopiston
opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 163.
- Tapaninaho, H. 1994. Portfolio auttaa oppimaan. Teoksessa Järvinen, A.,
Lehtovaara, M., Poikela, E. & Viskari, S. (toim.) Oppimisen ohjaaminen
yliopisto-opetuksessa. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteiden laitos.
Opetusmonisteet B 11. Korkeakoulupedagogiikan opetusmoniste I.
- Tenhula, T. 1998. Portfolio yliopisto-opiskelun työvälineenä. Julkaisematon
koulutusmateriaali
Jukka Parviainen
Last modified: Wed Sep 8 12:04:09 EEST 1999