#include 'page.wmltmpl'

Ryhmän sfnet.viestinta.roskapostit VUKK (FAQ)

Olen koonnut tälle sivulle Vastauksia ryhmässä sfnet.viestinta.roskapostit Usein Kysyttyihin Kysymyksiin. Olisin kiitollinen palautteesta ja parannusehdotuksista. Uutisryhmää voi lukea ja siihen voi kirjoittaa uutistenlukuohjelmalla (uutistenlukuohjelmiin liittyviä linkkejä) ja myös WWW-selaimella esimerkiksi Googlen avulla.

Sisällys

Yleistä uutisryhmään kirjoittamisesta (LUE TÄMÄ ENSIN!)

Ryhmän sfnet.viestinta.roskapostit kuvaus on:

sfnet.viestinta.roskapostit Roskaviesteistä
Ryhmä on tarkoitettu keskusteluun ns. SPAMmeistä eli eritasoisista sähköisistä massalähetyksistä joko uutisryhmiin, meilinä, tekstiviestinä tai vastaavilla tavoilla. Miten niihin tulisi suhtautua? Mitä teknisiä apuvälineitä on käytettävissä jne. VUKK löytyy osoitteesta http://www.iki.fi/kaip/spam/vukk.html

Ryhmään sfnet.viestinta.roskapostit kuuluu siis keskustelu sähköisesti lähetetystä roskapostista. Muita aiheeseen liittyviä ryhmiä:

Lue ennen nyysseihin postaamista ainakin Jukka Korpelan Seitsemän kieltoa nyysseihin kirjoittajalle tai Jaana Heinon Seitsemän ohjetta nyysseihin kirjoittajalle, jotta vältät tavallisimmat netikettivirheet. (Lisätietoja: Korpelan Nyyssiopas, Kiravuon Netiketti)

Tarkista tästä VUKKista ja Googlesta, että kysymykseesi ei ole vastattu tyydyttävästi aikaisemmin tai että argumenttiasi ei ole käsitelty puhki viimeksi edellisessä kuussa (Googlen Usenet Advanced Search). Googlen avulla voi myös tarkistaa, onko joku muu saanut samanlaisen spämmin valitsemalla uutisryhmäksi news.admin.net-abuse.sightings (Google):

Hakusana(t):
Uutisryhmä:

Jos haluat puolustaa spämmäystä, niin lue ensin spämmerien kootut selitykset.

Jos kysyt jotakin, niin pyri antamaan riittävät tiedot, jotta kysymykseen voidaan vastata. Jos olet esimerkiksi saanut spämmin ja haluat pyytää apua sen alkuperän ja oikean valitusosoitteen selvittämisessä, niin liitä artikkeliisi spämmiviestin täydelliset headerit (otsikkotiedot).

Vältä kuitenkin turhaa postausta. Esimerkiksi spämmin alkuperän selvittämiseksi riittävät yleensä pelkät headerit. Spämmin koko sisältöä ei ole yleensä tarpeen postittaa, paitsi jos se on jostain syystä oleellista käsiteltävänä olevalle asialle. Julkaise kuitenkin ainakin kotimainen spämmi kokonaisuudessaan täydellisine otsikkotietoineen joko ryhmässä news.admin.net-abuse.sightings, sfnet.tietoliikenne.viestinviejat tai muun artikkelin yhteydessä ryhmässä sfnet.viestinta.roskapostit. Julkaistuista spämmeistä on hyötyä spämmikampanjan laajuuden tai pitkäkestoisuuden osoittamisessa.

Vinkki: Jos haluat postata kopion saamastasi ulkomaisesta spämmistä nyysseihin, niin lähetä se mieluiten ryhmään news.admin.net-abuse.sightings (NANAS) (ohjeet ryhmään postittamisesta). Spämmiviestin voi lähettää NANASiin kätevästi spämmivalituksen yhteydessä lähettämällä viestistä kopioi osoitteeseen news-admin-net-abuse-sightings@moderators.isc.org (esimerkki). NANASiin lähetettävien viestien otsikko koostuu [email]-tägistä ja spämmin otsikosta, esimerkiksi:
[email] sugper viagrga, be big man in bed
Ryhmään sfnet.viestinta.rospostit lähettämissäsi artikkeleissa voi sitten viitataryhmässä news.admin.net-abuse.sightings olevaan artikkeliin, joka sisältää spämmiviestin kokonaisuudessaan.

Linkkejä

Vastauksia (ja linkkejä) Usein Kysyttyihin Kysymyksiin

1. Mitä on spämmäys?

Spämmäys tarkoittaa saman viestin lähettämistä usealle vastaanottajalle tai useaan uutisryhmään ilman vastaanottajien ennakkosuostumusta tai hyväksyntää, viestin sisällöstä riippumatta. Spämmäys on kielletty useampien palveluntarjojien käyttöehdoissa.

Sähköpostispämmi

Tarkkaa rajaa sille sähköpostiviestien määrälle, jonka jälkeen kyseessä on spämmäys, ei voi antaa. Erään vakavasti otettavan mielipiteen mukaan sähköpostiviesti on spämmiä, jos oleellisesti samasisältöinen meili on lähetetty 24 tunnin aikana vähintään 25 vastaanottajalle ilman vastaanottajien ennakkosuostumusta.

Nyyssispämmi

Uutisryhmäspämmi määritellään yleensä niin sanotun Breidbartin indeksin (BI) avulla. Breidbartin indeksi lasketaan oleellisesti samanlaisista nyyssipostauksista, jotka on tehty 45 vuorokauden aikana. Breidbartin indeksi on niiden uutisryhmien määrän, joihin artikkeli on crosspostattu, neliöjuurien summa. Esimerkkejä:

Nyyssiartikkelin postaaminen crosspostauksella ei siis ole niin paha asia kuin saman artikkelin postaaminen erikseen useaan ryhmään, koska nyyssipalvelimet ja -ohjelmat käsittelevät crosspostattua artikkelia yhtenä artikkelina. Yhteenvetona: jos nyyssiartikkelin postaamiselle useaan ryhmään on oikeasti hyvä syy, niin käytä crosspostausta.

Sfnettiin lähetetty viesti on spämmiä ja se voidaan cancelloida automaattisesti, jos sen Breidbartin indeksi on vähintään noin kuusi (eli jos sama viesti on esimerkiksi lähetetty kuuteen uutisryhmään ilman crosspostausta). Kansainvälisissä hierarkioissa cancellointiraja on noin BI=20.

Muut häiritsevät viestit

Viesti voi olla häiritsevä, vaikka se ei olisikaan spämmi. Esimerkkeinä tästä ovat nyysseihin postatut binääriviestit (poislukien ryhmät, joihin binäärien postaus on erikseen sallittu) ja mainokset, jotka on lähetetty väärään uutisryhmään. Sen lisäksi, että vääriin uutisryhmiin lähetetyt nyyssimainokset ovat törkeää käytöstä, kuluttaja-asiamies on kieltänyt elinkeinonharjoittajia lähettämästä tällaisia mainoksia. (Voiko sähköpostitse tai nyysseissä mainostaa?)

Linkkejä

2. Miksi spämmi on paha?

Internet-viestinnän ja perinteisen viestinnän yksi suurista eroista on, että Internet-viestinnässä saman viestin lähettäminen jopa sadoille tuhansille vastaanottajille on suhteellisen helppoa eikä se maksa käytännössä mitään. Kulut maksaa viime kädessä vastaanottaja Internet-yhteysmaksuinaan ja viestien lukemiseen kuluvana aikana. Perinteistä mainontaa kannattaa yrittää kohdentaa todennäköisimmille asiakkaille, koska mainosten lähettämisestä aiheutuu kuluja mainostajalle. Spämmiä voi sen sijaan halvalla ja "huoletta" lähettää huomattavasti laajemmallekin kohderyhmälle.

Tämä verkon rakenteesta johtuva kustannusrakenne (vastaanottaja maksaa) ja viestien lähettämisen helppous on pääsyynä siihen, miksi massaviestinnästä tulee helposti suuri ongelma. Usein ongelman ratkaisuksi ehdotetaan Delete-nappia: ikävät viestit voi aina poistaa tai ohittaa. Tämä on kuitenkin ratkaisu ongelmaan vain, jos ongelma on jo hoidettu muilla tavoin: ajatellaan, että Suomessa olisi miljoona Internetin käyttäjää. Jos prosentti käyttäjistä lähettäisi yhden viestin, kuten mainoksen, puolelle suomalaisista käyttäjistä (mikä olisi lähes ilmaista ja teknisesti mahdollista), saisi jokainen 5000 mainosta postilaatikkoonsa.

Euroopan komission mukaan spämmäys maksaa Internetin käyttäjille kymmenen miljardia euroa vuodessa. Spämmin vastaanottamisesta aiheutuu useiden eri arvioiden mukaan keskimääräiselle käyttäjälle suuruusluokaltaan parin euron kulut kuukaudessa.

Lisäksi:

Linkkejä

3. Onko spämmäys laitonta?

Linkkejä

4. Voiko sähköpostitse tai nyysseissä mainostaa?

Sähköpostia ja nyyssejä voi käyttää mainontaan, kunhan noudattaa lakeja ja yleisesti hyväksyttyjä käyttäytymissääntöjä. Muuten voi varautua hyvän karman huomattavaan vähenemiseen ja mahdollisesti vastaamaan teoistaan oikeudellisesti ja/tai rahallisesti.

Sähköpostimainonta

Sähköpostimainonta on yleensä hyväksyttävää vain, jos mainosten vastaanottajat ovat antaneet sille yksiselitteisen suostumuksensa (opt-in). Katso kohtaa hyväksyttävistä massasähköpostilähetyksistä käyttämällä opt-in-postituslistoja.

Nyyssimainonta

Nyyssimainonnassa on tärkeää kaikenlainen toiston välttäminen (ilmoita vain uutisryhmän aihepiiriin kuuluvista uutuuksista, mitään hinnastoja tai viikottaisia postauksia ei ole syytä lähettää), tarkka uutisryhmien valinta (mieluumin vain yksi ryhmä, ja sekin ilmoitusryhmä, jos sellainen on), crosspostauksen käyttö ja vastausten ohjaaminen yhteen uutisryhmään Followup-To-headerikentän avulla. Viestin on hyvä olla lyhyt ja selkeä ja sen pitää kuluttaja-asiamiehen ohjeen mukaan ilmetä mainokseksi jo otsikosta. On hyvä muistaa, että keskusteluryhmät ovat olemassa ensisijaisesti keskustelua varten, eivät siksi, että ne olisivat joillekin edullinen ilmoituskanava.

Ehkä paras tapa mainostaa nyysseissä on kirjoittaa mielenkiintoisia artikkeleja ja lisätä mainos omien nyyssiartikkelin signatureen.

Linkkejä

5. Mitä postituslistalta vaaditaan? (Eli miten lähetän bulkkisähköpostia laillisesti)

Postituslista muodostaa henkilörekisterin, jonka käyttöä säätelee henkilötietolaki ja jonka keräämiseen saatetaan vaatia muun muassa rekisteriseloste ja ennakkoilmoitus tietosuojavaltuutetulle. Postituslistan käyttöä markkinointiin säätelee lisäksi laki yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta ja kuluttajansuojalaki.

Ainoa hyväksyttävä tapa käyttää massasähköpostilähetyksiä ovat opt-in-postituslistat. Kunniallisen postituslistan on täytettävä seuraavat vähimmäisvaatimukset, joiden noudattamista vaatii ainakin osittain myös laki:

Katso myös vastausta kysymykseen "voiko sähköpostitse tai nyysseissä mainostaa?".

Suomen laki ei kriminalisoi muille kuin luonnollisille henkilöille (yritykset ja yhteisöt) lähetettyä spämmiä. Yritys- ja yhteisömainonnassakin on kuitenkin otettava huomioon mm. henkilötietolaki. Lisäksi selvitysvelvollisuus siitä, kuuluuko sähköpostiosoite luonnolliselle henkilölle vai ei, on mainostajalla. Lähtökohtaisesti myös yrityksen työntekijöiden osoitteet (etunimi.sukunimi@yritys.example) kuuluvat luonnollisille henkilöille, eikä niihin saa lähettää mainoksia ilman vastaanottajien ennakkosuostumusta. Rooliosoitteet, kuten myynti@yritys.example, kuuluvat sen sijaan selvästi muille kuin luonnollisille henkilöille. Yritysten ja yhteisöjen spämmäys voi siis olla joissain tapauksissa laillista, mutta se on silti epäeettistä liiketoimintaa.

Sähköpostiosoitteiden käyttöä kannattaa suunnitella jo niitä kerättäessä, tätä edellyttää myös henkilötietolaki (käyttötarkoitussidonnaisuus). Toisin sanoen, lupa mainosten lähettämiseen kannattaa pyytää jo henkilötietojen keräämisen yhteydessä.

Linkkejä

6. Miten selvitän viestin oikean lähettäjän ja valitusosoitteen?

Spämmiviestien headereita (otsikkotietoja) on yleensä yritetty väärentää. Näin valitukset ja virheilmoitukset saadaan ohjautumaan vääriin osoitteisiin. Esimerkiksi postitusohjelmien yleensä näyttämillä To- ja From-headereilla ei ole välttämättä mitään tekemistä viestin oikean lähettäjän tai vastaanottajan kanssa. Jos sähköpostiviestistä on saatavilla täydelliset headerit, voi viestin teknisen alkuperän jäljittää tiettyyn rajaan asti (esimerkki väärennetystä viestistä kuten postiohjelma sen yleensä näyttäisi ja sama viesti täydellisine headereineen). Usein spämmeristä saa "helposti" selville vain hänen käyttämiään kertakäyttöisiä dial-up-tunnuksia, WWW-palveluja ja sähköpostiosoitteita. Tarkempien tietojen hankkiminen spämmeristä voi vaatia luovaa salapoliisityötä ja eri tietolähteiden hyödyntämistä. Spämmerin henkilöllisyyden selvittämiseksi ja saamiseksi oikeudelliseen vastuuseen pitää yleensä turvautua viranomaisten apuun.

Spämmivalitukset kannattaa aina lähettää spämmerin Internet-palveluntarjoajalle, ei spämmerille itselleen. Valituksen lähettäminen spämmerille vain vahvistaa, että sähköpostiosoiteesi on toimiva ja voi johtaa lisääntyneeseen roskapostin määrän (ks. User Friendly: "Spam Attack", osat 1, 2 ja 3). Merkittävin poikkeus tähän pääsääntöön on selvityspyyntö spämmerin käyttämästä henkilörekisteristä.

Katso myös kohtaa spämmivalitusten tekemisestä.

SMS-spämmin alkuperän selvittämisestä.

Suomalaisten yritysten yhteystiedot löytyvät yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä.

Linkkejä

7. Sain spämmin. Mitä minun pitäisi tehdä?

Yksinkertaisinta on tuhota spämmi. Mutta jos asialle haluaa tehdä jotakin, niin ensimmäinen askel on oikean lähettäjän ja valitusosoitteen selvittäminen. Spämmerin Internet-palveluntarjoajille ja mahdollisesti asiaankuuluville viranomaisille voi sitten lähettää asiallisen ja ytimekkään ilmoituksen (ks. miten spämmin kanssa tulee menetellä dokumentista "spämmäys ja lainsäädäntö"). Spämmeriä ja hänelle palveluja tarjoavia tahoja voi myös ehdottaa tarpeen vaatiessa lisättäväksi MAPSin blokkilistoille. Tästä ja spämmivalitusten tekemisestä kerrotaan tarkemmin MAPS RBL -projektin dokumentissa Reporting E-Mail Abuse to ISPs.

Paul "MAPS" Vixien mielipide siitä, kannattaako spämmistä valittaa, artikkeli news:g3itplb0ft.fsf@redpaul.mfnx.net (oma suomennos):

Yleisesti hyväksytty arvio on, että jokaista valitusta kohden on tuhannesta kymmeneen tuhanteen PVD:ä [Paina-Vain-Deleteä]. Toivon oikeasti, että kukaan ei koskaan sotkisi From: -riviään tai muutenkaan piiloutuisi spämmereiltä, ja jokainen valittaisi aina kun saisi spämmin, eikä PVD:ä olisi, koskaan. Se, jos voisimme saavuttaa sen, lyhentäisi dramaattisesti spämmäyksen puoliintumisaikaa liiketoimintatapana.

Spämmiä vastaan ei kannata yrittää taistella ottamalla oikeus omiin käsiin esimerkiksi lähettämällä spämmerille meilipommeja (suuria tiedostoja, tietokoneviruksia tms.). Tällainen voidaan tulkita tietoliikenteen häirinnäksi. Yleensä spämmiviestien otsikkotietoja on tarkoituksella väärennetty, jolloin meilipommit voivat päätyä syyttömien postilaatikoihin. Vaikka väärennetyt otsikkotiedot osaisikin tulkita oikein, niin yleensä spämmerit käyttävät muidenkin käyttämiä tietoliikennepalveluja niiden käyttöehtojen vastaisesti tai luvatta. Kostoisku häiritsisi luultavasti enemmän näitä syyttömiä käyttäjiä ja palveluntarjoajia kuin spämmeriä.

Spämmerille ei yleensä kannata vastata suoraan. Se vahvistaa vain osoitteesi toimivaksi ja voi johtaa lisääntyneeseen roskapostin määrään.

Älä osta spämmissä mainostettua tuotetta tai palvelua. Boikotoi spämmääjiä.

Kerro spämmissä mainostetuille yrityksille mielipiteesi asiasta. Useinkaan mainostetut yritykset eivät tiedä, millaisesta mainoskamppanjasta ovat spämmerille maksaneet. Tai sitten yritykset eivät eivät muuten ole tietoisia siitä, että spämmäys on huono ajatus. Tällaisissa tilanteissa yritykset ovat kiitollisia, jos heitä informoidaan asiasta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Julkaise ainakin kotimainen spämmi täydellisine otsikkotietoineen joko ryhmässä news.admin.net-abuse.sightings, sfnet.tietoliikenne.viestinviejat tai muun artikkelin yhteydessä ryhmässä sfnet.viestinta.roskapostit. Julkaistuista spämmeistä on hyötyä spämmikampanjan laajuuden tai pitkäkestoisuuden osoittamisessa.

Yhteenvetona, tehokkaimmin spämmiin voi reagoida esimerkiksi seuraavasti:

  1. Valita spämmistä spämmerin Internet-palveluntarjoajalle.
  2. Julkaise spämmiviesti ryhmässä news.admin.net-abuse.sightings ja kerro kotimaisesta spämmissä ryhmässä sfnet.viestinta.roskapostit.
  3. Ilmoita spämmissä mainostetulle tai mainitulle yritykselle mitä mieltä olet heidän mainoskampanjastaan, jos kyse on "kunniallisista" yrityksistä.
  4. Jos kyseessä on kotimainen spämmeri:
    1. Jos spämmiviestissä annetaan käytetyn henkilörekisterin yhteystiedot, lähetä spämmerille kirjallinen selvityspyyntö.
    2. Jos yhteystietoja ei ole tai jos spämmerin antama selvitys ei ole tyydyttävä (spämmeri on todennäköisesti rikkonut lakia), anna asia viranomaisten (esim. tietosuojavaltuutettu) käsiteltäväksi.
Linkkejä

8. Spämmissä sanottiin, että se ei ole spämmiä, spämmäys on laillista tai muuten vain uhkailtiin

Jos meilissä sanotaan ensimmäisellä rivillä, että se ei ole spämmiä, niin silloin se on melkein varmasti spämmiä.

Spämmeissä viitataan usein lainsäädäntöön, jonka väitetään sallivan spämmäyksen. Joskus spämmeissä esimerkiksi viitataan niin sanottuun Murkowskin lakiehdotukseen. Siitä ei kuitenkaan koskaan tullut lakia; se raukesi kongressissa vuonna 1998. Joka tapauksessa Suomessa spämmäys on laitonta.

Joskus spämmeissä esitetään erilaisia uhkauksia siitä, mitä tulee tapahtumaan, jos spämmistä erehtyy valittamaan. Uhkaukset kannattaa yleensä jättää omaan huumoriarvoonsa. Jos uhkaukset ovat vakavia (mikä onneksi kuitenkin lienee erittäin harvinaista) - esimerkiksi henkeä tai terveyttä koskevia - niin silloin asiasta voi olla syytä tehdä rikosilmoitus.

Linkkejä

9. Miten voin suodattaa spämmit pois automaattisesti?

Spämmin suodattaminen ei välttämättä ole helppoa eikä ilmaista. Täydellistä spämmisuodatinta, joka suodattaisi kaikki spämmit, mutta ei muuta kuin spämmiä, ei ole olemassa.

Nyyssispämmin suodatus

Spämmiksi luokiteltuja nyyssiartikkeleja cancelloidaan automaattisesti. Jotkut uutistenlukuohjelmat tukevat myös NoCeM-viestejä. Useimmissa uutistenlukuohjelmissa on mahdollista käyttää niin sanottuja kill- tai score-tiedostoja, joiden avulla voi suodattaa esimerkiksi tietyn kirjoittajan artikkeleja.

Sähköpostispämmin suodatus

Kustannustehokas tapa meilispämmin suodattamiseen on pyytää omaa Internet-palveluntarjoajaa ottamaan käyttöön jokin RBL-tyyppinen estolista. Estolistoja on monia ja erilaisia, niitä löytyy kootusti Google Directorystä. Jeff Makey on vertaillut eri estolistoja.

Näiden blokkilistojen käyttöönoton pitäisi olla teknisesti varsin yksinkertainen ja kivuton toimitus. Moderneissa postinvälitysohjelmistoissa blokkilistojen käyttöönotto vaatii vain pari riviä konfiguraatiotiedostoon. (Sari Kajantien artikkeli ORBSin ja MAPSin listojen käyttöönottokynnyksistä; ORBS on lakkautettu avoimia releitä sisältänyt lista.)

SpamCop tarjoaa myös maksullisia blokkilistoja, spämmisuodatettuja sähköpostisoitteita ja forwardointipalvelua, kuten myös esimerkiksi Despammed.Com. SpamCopin suodatuspalvelut maksavat yhtä käyttäjää kohden USD 30 vuodessa, mikä antaa jonkinlaista kuvaa spämmisuodatuksen kustannuksista. Google Web Directoryssä on lueteltu muita suodatuspalveluja ja -ohjelmistoja.

Tämän lisäksi voi yrittää suodattaa tai lajitella omia henkilökohtaisia sähköpostejaan. Tehokas apuväline tähän on Procmail. Ennen oman meilifiltterin käyttöönottoa kannattaa kuitenkin muistaa, että ongelmaan ei ole olemassa helppoa ja takuuvarmaa ratkaisua. Suodatin tekee aina joskus virheitä ja vaatii ylläpitoa.

Linkkejä

10. Mikä on avoin rele (open relay) ja miten se korjataan? Entä avoin välityspalvelin (open proxy)?

Avoimeksi releeksi (open relay) kutsutaan postipalvelimia, jotka välittävät sähköpostiviestejä, kuten spämmiä, oman organisaation ulkopuolelta toisiin oman organisaation ulkopuolisiin palvelimiin. Oikein konfiguroidusta postipalvelimesta voi lähettää postia vain oman organisaation sisältä.

Spämmerit käyttävät avoimia releitä spämmin alkuperän piilottamiseen ja tietoliikennekulujen siirtämiseen avoimen releen ylläpitäjälle: avointa relettä voi käyttää yhden spämmin kopioimiseen usealle vastaanottajalle.

Voit testata, onko oma postikoneesi avoin rele ottamalla postikoneestasi telnet-yhteyden mail-abuse.org:iin (ohjeet). Abuse.net:in avulla voi tehdä vieläkin laajemman reletestin.

Spämmiä voi myös lähettää avointen välityspalvelimien (open proxy) kautta. Välityspalvelimen avulla voi ottaa TCP/IP-yhteyden SMTP-palvelimeen (joko avoimeen releeseen tai suoraan vastaanottajan postikoneeseen). SMTP-palvelin lisää Received-rivilla avoimen välityspalvelimen IP-osoitteen. Välityspalvelin välittää siis pelkästään TCP/IP-yhteyden, minkä vuoksi se ei lisää Received-riviä, joka sisältäisi spämmin lähettäjän IP-osoitteen - toisin kuin useimmat avoimet releet. Spämmerit käyttävät avoimia välityspalvelimia viestin alkuperän piilottamiseen.

Avoimista releistä ja välityspalvelimista tulevaa spämmiä voi suodattaa automaattisesti.

Linkkejä

11. Mitä ketjukirjeiden kanssa pitäisi tehdä?

Linkkejä

12. Miten voin estää sähköpostiosoitteeni joutumisen spämmerien listoille? Miten spämmerit keräävät sähköpostiosoitteita?

Jos käytät sähköpostiosoitettasi, niin se päätyy todennäköisesti ennen pitkää spämmilistoille. Osoitteen salassa pidosta ei pitkällä tähtäimellä ole käytännön hyötyä, koska osoite voi päästä julkisuuteen niin monia sellaisiakin reittejä, joihin osoitteen haltijalla ei ole mitään kontrollia. Osoitteen salaaminen tai sotkeminen häiritsee viestintää.

Vaikka välttäisitkin osoitteesi julkistamista esimerkiksi sotkemalla sähköpostiosoitteesi nyyssipostauksissa NOSPAM-lisäyksillä (mikä ei välttämättä ole hyvä ajatus), niin joku kaverisi lähettää sinulle kuitenkin sähköisen onnittelukortin käyttäen jotakin epämääräistä palvelua tai laittaa osoitteesi webbisivulleen, josta spämmerin osoitteidenkerääjä sen löytää. Jotkut Windows-ympäristössä leviävät haittaohjelmat kaivavat osoitteita ihmisten henkilökohtaisista sähköpostikirjoista, ilman että osoitetta itse olisi kertaakaan julkistanut.

Usein spämmiä lähetetään myös satunnaisesti luoduille tunnuksille. Varsinkin suositut ilmaissähköpostiosoitteiden tarjoajat ovat suotuisia kohteita tällaiselle toiminnalle, koska näissä tapauksissa satunnaisesti luotu tunnus on kohtuullisella todennäköisyydellä jonkun käytössä oleva toimiva osoite. Joskus näkee esimerkiksi spämmejä, jotka on lähetetty seuraavantyylisiin osoitteisiin: aaaa@hotmail.com, aaab@hotmail.com, aaac@hotmail.com, ...

Sähköpostiosoitteen leviämistä spämmi-CDeille voi yrittää hidastaa esimerkiksi välttämällä sähköpostiosoitteen antamista erilaisilla epämääräisille rekisteröitymislomakkeilla. Hyvä keino on käyttää tällaisille lomakkeilla Privacy.net-osoitetta tai perustaa tarkoitusta varten sähköpostitunnus käyttäen jotakin ilmaisista sähköpostipalveluntarjoajista, jotka tarjoavat muun muassa webbipohjaisia palveluja ja sähköpostin uudelleenohjauspalveluja, joissa ilmaisosoitteeseen lähetetty sähköposti lähetetään automaattisesti edelleen suoraan vakituiseen sähköpostilaatikkoosi. Myös nyyssipostauksissa NOSPAM-lisäyksiä parempi vaihtoehto voi olla väliaikaisten, mutta toimivien, sähköpostiosoitteiden tai -aliasten käyttäminen. Väliaikaisen osoitteen voi sitten hylätä siinä vaiheessa, kun spämmiä alkaa tulla liikaa.

Myös spämmistä valittaminen auttaa roskapostitulvan vähentämisessä. Euroopan unionissa spämmirekistereihin voi yrittää puuttua tietosuojavaltuutetun kautta (Mitä spämmerin on otettava huomioon henkilörekisteriasioissa EU:ssa?).

Linkkejä

13. Joku on ilmoittanut osoitteeni useille spämmäyslistoille, mitä voin tehdä?

Linkkejä

14. Spämmeri on väärentänyt osoitteemme ja postipalvelimemme ylikuormittuu, mitä voin tehdä?

Spämmien otsikkotiedoissa ja rungossa olevat osoitteet, sekä reverse-path-osoite, johon viestistä aiheutuvat virheilmoitukset lähetetään, ovat usein väärennettyjä. Spämmistä aiheutuvat valitukset ja virheilmoitukset päätyvät näihin väärennettyihin osoitteisiin. Nämä virheilmoitukset voivat johtaa postipalvelimen ylikuormittumiseen. Lisätietoja:

Linkkejä

15. Mitä Internet-palveluntarjoan pitää tehdä verkossaan oleville spämmereille?

LINXin suosituksessa annetaan hyvä yhteenveto palveluntarjoajan velvollisuuksita spämmitapauksissa ja esimerkkejä käyttöehtosopimuksista. Palveluntarjoajien kannattaa myös lukea MAPS RBL -projektin selostus siitä, miten palveluntarjoaja voi joutua blokkilistoille. Huomattavaa on, että palveluntarjaja voi joutua blokkilistoille ja palveluntarjoajan kaikkien asiakkaiden sähköpostin kulku voi vaikeutua, jos esimerkiksi palveluntarjoajan verkossa on spämmillä mainostettuja WWW-sivuja, eikä palveluntarjoaja tee asialle mitään. Tämä on syytä ottaa huomioon käyttöehdoissa (esimerkki).

Palveluntarjoajan ei tarvitse tutkia asiakkaittensa toiminnan laillisuutta spämmäystapauksissa. Tämä kuuluu viranomaisille. Palveluntarjoajan tulee sen sijaan valvoa, että käyttöehtosopimusta noudatetaan. Toisin sanoen, käyttöehtosopimuksen tulee kieltää spämmäys ja mahdollistaa spämmäävän asiakkaan yhteyksien katkaiseminen. Vain tämä mahdollistaa tehokkaan puuttumisen spämmitapauksiin. Jos palveluntarjoaja asiakkaansa suorittaman spämmäyksen jälkeen ilmoittaa "tutkivansa asiakkaansa toimien laillisuutta", on se merkki siitä, että käyttöehtosopimus on huonosti kirjoitettu eikä se mahdollista spämmäykseen puuttumista.

Palveluntarjoajan pitää erityisesti lukea ja vastaanottaa spämmivalitukset. Palveluntarjoajan pitää perustaa tätä tarkoitusta varten sähköpostiosoite, joka on muotoa abuse@domain.example (RFC 2142). Tämä alias on tehtävä jokaiselle palveluntarjoajan hallinnassa olevalle domainille, joihin voi lähettää sähköpostia.

16. Mistä saan aiheesta lisää tietoa?

Webissä on valtavasti tietoa spämmistä. Voit aloittaa alla olevasta linkkilistasta tai hakea haluamaasi tietoa suoraan Googlella:


Spämmistä Google Web Directoryssa

Linkkejä

TINLC


EuroCAUCE on Euroopan unionissa toimiva kansalaisjärjestö, joka vastustaa spämmäystä ja pyrkii muun muassa vaikuttamaan lainsäädäntöön. Voit auttaa liittymällä EuroCAUCEen ja allekirjoittamalla vetoomuksen.