#include 'page.wmltmpl'

Otteita uusista SSML:n käytännesäännöistä

Ohessa on otteita 18.9.2000 päivätyistä Suomen suoramarkkinointiliiton käytännesäännöistä koskien kuluttajien henkilötietojen käsittelyä ja tietosuojaa markkinoinnissa (lisätietoja).

7.2 Automaattinen televiestintä

Markkinointi sellaisia televiestimiä käyttäen, joissa yhteydenotto kuluttajaan tapahtuu pelkästään automaattisten järjestelmien avulla, on sallittua vain, jos kuluttaja on antanut siihen suostumuksensa. Esimerkkejä tällaisesta yhteydenotosta ovat faksi, sähköposti, matkaviestinmarkkinointi tekstiviestijärjestelmän avulla ja muut automaattiset soittojärjestelmät, joissa varsinainen markkinointi tapahtuu tallenteelta.

Lainsäädännön tarkoituksena on rajoittaa sellaisen automaattisen televiestinnän käyttämistä markkinointiin, joka mahdollistaa markkinoinnin sattumanvaraisesti lukuisille kuluttajille. Jos yrityksen ja kuluttajan välillä on olemassa asiallinen yhteys (asiakkuus- tai jäsenyyssuhde) ja jos kuluttaja itse hakeutuu esimerkiksi yrityksen kotisivuille ja yritys kohdistaa hänelle markkinointia, yrityksen ei tarvitse pyytää kuluttajalta etukäteistä suostumusta.

Yritys voi pyytää kuluttajalta suostumuksen tällaiseen markinointiin automaattista televiestintää käyttämällä (esim. sähköpostilla tai matkaviestimen tekstiviestijärjestelmällä).

Suoramarkkinointiliitto on sittemmin julkistanut ohjeiston.