#include 'page.wmltmpl'

Kirje kuluttaja-asiamiehelle

Lähetimme 23.10.2000 oheisen kirjeen kuluttaja-asiamiehelle. Tekstiä saa vapaasti käyttää. [Korjattu virhe viitenumeroinnissa.]

Lisätietoja


Date: Mon, 23 Oct 2000 11:19:00 +0300
From: Kai Puolamaki <Kai.Puolamaki@iki.fi>
To: posti@kuluttajavirasto.fi
Cc: Visa Kopu <visa@visakopu.net>
Subject: Suostumuspyynto markkinointiin sahkopostitse

Yhteystiedot:

Kai Puolamäki
Hämeentie 97-99 C 57
00550 Helsinki
Sähköposti: Kai.Puolamaki@iki.fi

SELVITYSPYYNTÖ

Helsingin sanomissa (HS 5.10.2000) [1,2] oli juttu uusista kuluttajien henkilötietojen käsittelyä ja markkinoinnissa noudatettavaa tietosuojaa koskevista käytennesäännöistä. Käytennesäännöt ovat Suomen suoramarkkinointiliiton tekemiä ja tietosuojavaltuutetun tulkinnan mukaan ne olisivat ilmeisesti lainmukaisia.

Sähköpostitse tapahtuvaan suoramarkkinointiin tarvitaan uusien käytännesääntöjen mukaan kuluttajan etukäteinen suostumus. Suostumus markkinointiin voitaisiin pyytää myös sähköpostilla, vaikka kuluttaja ei olisi antanut etukäteen suostumusta sähköpostitse tapahtuviin yhteydenottoihin.

Soitimme perjantaina 20.10.2000 tietosuojavaltuutetulle. Hänen mielestään suostumuspyyntö suoramarkkinointiin ei ehkä olisi itsessään suoramarkkinointia, joskin asia on tietosuojavaltuutetun mukaan tulkinnanvarainen. Koska suostumuspyyntö ei olisi suoramarkkinointia, niin lain yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja tietoturvassa (565/1999) 21 pykälä ei suoramarkkinointiliiton tulkinnan mukaan kieltäisi sähköpostiviestejä, joissa pyydetään lupaa lähettää markkinointimateriaalia. (Lain 21 pykälän ensimmäinen momentti kieltää sähköpostitse tapahtuvan suoramarkkinoinnin ilman kuluttajien etukäteistä suostumusta.)

Suostumuspyynnön pyytäminen sähköpostitse on ongelmallista:

Järkevää olisi, jos ehdotettuja sääntöjä muutettaisiin seuraavasti: jos suostumuksen hankinta tapahtuu niin, että markkinoija pyytää sitä kuluttajalta, pyyntö pitäisi aina lähettää muuten kuin sähköpostilla tai muilla automaattisilla järjestelmillä.

Allekirjoittaneen haluaisivat tietää kuluttaja-asiamiehen kannan seuraaviin asioihin:

Asia on kiireellinen, koska suoramarkkinointiliitto julkistanee uuden ohjeistonsa lähiaikoina. Olisikin hyvä, jos kuluttaja-asiamiehen kanta asiaan selviäisi mahdollisimman pian.

Ystävällisin terveisin,

Kai Puolamäki, tutkija, FM, Fysiikan tutkimuslaitos

Visa Kopu, developer, Razorfish Oy

Viitteet:

[1] Helsingin sanomat 5.10.2000: "Suoramarkkinointi sai selkeät säännöt", WWW-versio: http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20001005KO8&pvm=20001005&a=2

[2] Helsingin sanomat 5.10.2000: "TIETOKULMA: Puhelinmyyntiä ja sähköpostikauppaa", WWW-versio: http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20001005KO8&pvm=20001005&a=2

[3] Tutkimus sähköpostimainonnan kustannuksista löytyy esimerkiksi WWW-osoitteesta: http://www.brightmail.com/company/media/gartner/

[4] Katso esimerkiksi webbisivua http://www.iki.fi/kaip/spam/vukk.html ja siinä olevia linkkejä.

[5] Helsingin sanomat 16.10.2000: "Helsingin yliopisto ei halua markkinointia sähköpostiin", WWW-versio: http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20001016KO20&pvm=20001016

[6] Helsingin sanomat 16.10.2000: "Haamufirmat siivilöivät halukkaita", WWW-versio: http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20001016KO21&pvm=20001016&a=2

[7] Uutisryhmä news:sfnet.viestinta.roskapostit, artikkeli news:<3fg5vs4cm25kjusnird91rp2n437efl4rr@4ax.com>