#include 'page.wmltmpl'

Direktiiviehdotuksen käsittely on päättynyt. Euroopan parlamentti äänesti 30.5.2002 opt-in-periaatteen puolesta. :)


Direktiiviehdotus

Euroopan parlamentti käsittelee direktiiviehdotusta, joka edellyttäisi alkuperäisessä muodossaan jäsenmaita kieltämään ilman vastaanottajan ennakkosuostumusta lähetetyt sähköpostimainokset.

Direktiiviehdotuksessa (PDF, 52 kT) sanotaan:

Artikla 13: Ei-toivottu viestintä

1. Ilman ihmisen työpanosta toimivien automaattisten soittojärjestelmien, telekopiolaitteiden (faksien) taikka sähkö- ja tekstiviestien käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin voidaan sallia ainoastaan, jos se kohdistuu tilaajiin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa. - -

Artikkelin 13 ensimmäinen momentti koskisi vain luonnollisia henkilöitä, kuten Suomen voimassa oleva lainsäädäntö.

Euroopan parlamentti on tehnyt ehdotuksesta mietintöluonnoksen, josta on annettu kolme lausuntoa (1, 2, 3). (Käsittelyyn liittyvät asiakirjat suoraan Euroopan parlamentin sivuilta, ks. "Agenda No. 10".)

Mietintöluonnoksesta on poistettu viittaus sähköpostiin ja myös oikeudellisten ja sisämarkkina-asioiden valiokunnan lausunto vaikuttaa huolestuttavalta. Parlamentti on palauttanut direktiiviehdotuksen takaisin komiteakierrokselle äänestyksen jälkeen.

Spämmimyönteisen opt-out muotoilun puolesta äänestivät 6.9.2001 seuraavat suomalaiset euroedustajat:
Astrid Thors (ELDR), Piia-Noora Kauppi (PPE/DE), Eija-Riitta Korhola (PPE/DE), Ilkka Suominen (PPE/DE) ja Riitta Myller (PSE).

Spämmimyönteistä opt-out muotoilua vastaan äänestivät:
Mikko Pesälä (ELDR), Samuli Pohjamo (ELDR), Kyösti Virrankoski (ELDR), Paavo Väyrynen (ELDR), Esko Seppänen (GUE/NGL), Reino Paasilinna (PSE), Heidi Hautala (Verts/ALE) ja Matti Wuori (Verts/ALE).

Poissa paikalta olivat:
Ulpu Iivari (PSE), Marjo Matikainen-Kallström (PPE/DE) ja Ari Vatanen (PPE/DE).

Uusi komiteamietintö suosittelee edelleen opt-out suhtautumista spämmiin. :(

Jokaisen kannattaisi ottaa yhteyttä euroedustajaansa, kertoa heille asiasta ja tiedustella heidän kantaansa asiaan (yhteystiedot).

Aiheeseen liittyviä linkkejä:

Kansalaisvapauksien ja -oikeuksien sekä oikeus- ja sisäasioiden valiokunnan mietintöluonnos

Asian esittelijänä toimii Marco Cappato ja valmistelijana Ilka Schröder kansalaisvapauksien ja -oikeuksien sekä oikeus- ja sisäasioiden valiokunnasta, jonka mietintöluonnoksessa ehdotetaan seuraavaa spämmäystä koskevaa lisäystä:

1. Ilman ihmisen työpanosta toimivien automaattisten soittojärjestelmien, telekopiolaitteiden (faksien) käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin voidaan sallia ainoastaan, jos se kohdistuu tilaajiin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa. - -

2a. Suoramarkkinointiin tarkoitettujen sähköisten viestien lähettäminen siten, että lähettäjän, jonka puolesta viesti on lähetetty, henkilöllisyys on peitetty, on kielletty. [Tätäkin kohtaa sovelletaan tilaajiin, jotka ovat luonnollisia henkilöitä.]

Perusteluista:

Selkeä viittaus vilpilliseen toimintaan, jossa lähettäjän henkilöllisyys peitetään, voisi vahvistaa mainosroskapostin (spam) vastaista toimintaa, vaikko jo nyt yleisdirektiivi ja muut direktiivit suojaavat kuluttajia (84/850 harjaanjohtavasta mainonnasta, 93/13 epäreilusta ehdoista kuluttajien tekemissä sopimuksissa ja 98/6 hintojen merkitsemisestä).

Cappato ehdottaa siis viittausta sähköpostiin poistettavaksi kokonaan. :(

Mietintöluonnoksesta on annettu kolme lausuntoa:

1. Oikeudellisten ja sisämarkkina-asioiden valiokunnan lausunto

Oikeudellisten ja sisämarkkina-asioiden valiokunta on antanut lausunnon, jonka valmistelijana on suomalainen Astrid Thors. Tämä lausunto vesittäisi koko ehdotuksen. Spämmikappaletta ehdotetaan muutettavaksi seuraavasti:

1. Ilman ihmisen työpanosta toimivien automaattisten soittojärjestelmien tai telekopiolaitteiden (faksien) käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin voidaan sallia ainoastaa, jos se kohdistuu tilaajiin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa. - -

2a. Ei-toivotun sähköpostin lähettäjien on varustettava lähetyksen osoitteella, johon vastaanottaja voi ottaa yhteyttä lopettaakseen tällaisen viestinnän.

Perusteluista:

Tällä tarkistuksella pyritään korvaamaan ehdotettu kielto, joka koskee sähköpostitse tapahtuvaa ei-toivottua kaupallista viestintää, vähemmän rajoittavalla mutta tehokkaammalla toimenpiteellä, jolla suoramarkkinointia harjoittavat yritykset velvoitetaan ilmoittamaan kaikissa kaupallisissa sähköpostiviesteissään, mistä ne ovat saaneet tilaajan sähköpostiosoitteen. Tämä helpottaisi tietosuojadirektiiveissä annettujen, henkilötietojen kokoamisen laillisuutta koskevien säännösten täytäntöönpanon valvontaa.

Sähköistä kaupankäyntiä koskevassa direktiivissä äskettäin hyväksytyn käytännön mukaisesti tämä tarkistus antaisi jäsenvaltioille mahdollisuuden sallio ei-toivottu kaupallinen viestintä sillä edellytyksellä, että siinä noudatetaan opt-out-lähestymistapaa.

Vaikka suuryrityksillä voi olla varaa perinteisiin mainoskampanjoihin kaikissa jäsenvaltioissa, ei-toivottu kaupallinen viestintä voi olla ainoa kohtuuhintainen tapa, jolla pienet ja keskisuuret yritykset voivat tehokkaasti mainostaa tuotteitaan ja palvelujaan yli rajojen.

Sähköpostin vastaanottajien pitäisi siis maksaa eurooppalaisten pienten ja keskisuurten yritysten mainoskulut. :(

Valiokunta hyväksyi edellä mainitun lisäyksen yksimielisesti. Valiokunnan suomalaisjäsenet ovat Astrid Thors (valmistelija) ja Heidi Hautala.

2. Teollisuus-, ulkomaankauppa-, tutkimus- ja energiavaliokunnan lausunto

Teollisuus-, ulkomaankauppa-, tutkimus- ja energiavaliokunta ehdottaa lausunnossaan seuraavia lisäyksiä toiseen pykälään:

2. Jäsenvaltioiden on toteutettava tarvittavat toimenpiteet varmistaakseen sen, että muutoin kuin 1 kohdassa tarkoitetuin keinoin totetutettua suoramarkkinoitiin tarkoitettua ei-toivottua viestintää ei sallita joko ilman kyseisten tilaajien ennakolta antamaa erityistä ja selkeää suostumusta ja että sellaiset tilaajat, jotka eivät halua vastaanottaa tällaisia viestejä tai haluavat peruuttaa aikaisemman suostumuksensa voivat pyytää sitä maksutta ja menettelyn kautta joka on yhtä yksinkertainen kuin suostumuksen antamiseen käytetty menettely.

Perustelut:

Kun käyttäjä antaa suostumuksensa, hänen on oltava täysin tietoinen sen seurauksista. Lisäksi tällä hetkellä yleinen käytäntö, jonka mukaan epätoivotun tiedon vastaanottaminen on tehty helpoksi (esim. rastin klikkaaminen verkkosivun ruutuun) ja peruuttaminen tai kieltäytyminen on tehty vaikeaksi (esim. kirjatun kirjeen lähettäminen postiosoitteeseen.)

3. Ympäristöasioiden, kansanterveyden ja kuluttajapolitiikan valiokunnan lausunto

Ympäristöasioiden, kansanterveyden ja kuluttajapolitiikan valiokunta on antanut lakiesityksestä lausunnon, jossa ensimmäistä pykälää täydennetään seuraavasti:

1. Ilman ihmisen työpanosta toimivien automaattisten soittojärjestelmien, telekopiolaitteiden (faksien) taikka sähkö- ja tekstiviestien tai muun henkilökohtaisesti suunnatun sähköisen viestinnän käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin voidaan sallia ainoastaa, jos se kohdistuu tilaajiin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa.

Perustelut:

Matkapuhelinverkossa toimivien internet-tuotteiden räjähdysmäisen leviämisen myötä suoramarkkinoijat käyttävät jo nyt väärin esimerkiksi lyhytsanomapalveluja. Jos suoramarkkinoijien sallitaan käyttää palvelua väärin, sen houkuttelevuus eurooppalaisille kuluttajille vähenee.